NØSD NordØstsalling Skoler og Dagtilbud

Legens betydning

Børnene udvikler robusthed, kreativitet, nysgerrighed og sociale kompetencer i legen.

At lege er at lære, så derfor skal legen prioriteres, som noget af det vigtigste i børnenes hverdag. Hverdagen skal ikke være et valg mellem enten pædagogiske aktiviteter eller leg, den skal være et både/og.

Legen er meget central for børnene, da den foregår på deres egne betingelser og efter egne initiativer. Gennem legen tilegner børnene sig sociale kompetencer, som er vigtige for at kunne indgå i fællesskaber med andre børn - barnet lærer at samarbejde.

Legen kræver, at børnene interesserer sig for andre og andres initiativer. Ved hjælp af sproget lærer barnet at forhandle med de andre børn og gå på kompromis. Gennem legen lærer barnet at organisere, strukturere og overskride egne grænser. Herved opnår børnene nye erfaringer, som er med til at styrke selvværdsfølelsen og selvtilliden.

Børnenes leg kræver fantasi og kreativitet. Børnene eksperimenterer og prøver sig selv af i forskellige roller. Samtidig får de mulighed for at bearbejde legen og øvelse i at håndtere de konflikter, der ofte opstår i legen.

Ofte glemmer børnene tid og sted, når de er fordybet i en god leg, og de opnår en stor samhørighed med de øvrige børn i legen. Det er derfor vigtigt, at legen prioriteres i børnehaven, og at børnene får tid og rum til at lege.

Lege