Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Skive Kommunes overordnede værdier trivsel – udvikling – ordentlighed danner grundlag for institutionens værdigrundlag og målsætning.

Værdier og mål beskrives efterfølgende ud fra flg. områder:

  • Det pædagogiske arbejde
  • Personalesamarbejde
  • Forældresamarbejde

 

 

Det pædagogiske arbejde


Det er værdifuldt at

  • Barnet føler sig inkluderet
  • Barnet føler sig trygt og anerkendt, støttes i sin udvikling og udvikler selvværd og selvtillid
  • Barnet udvikler modvindskompetence
  • Barnet indgår i betydningsfulde relationer, hvorved det kan udvikle empati, omsorg og respekt
  • Barnet har en hverdag med nærvær, samhørighed og ligeværd
  • Voksne er ansvarlige for relationen med barnet
  • Voksne og børn er ligeværdige – ikke ligestillede
  • Have et helhedssyn på barnets kompetencer, forudsætninger og muligheder

 Derfor vil vi

  • Skabe et trygt og imødekommende miljø
  • Være nærværende voksne, som børnene kan stole på
  • Være tydelige voksne, der skaber gode rammer for børnene, hvorfra de kan agere og udvikle sig
  • Være gode rollemodeller for børnene
  • Være kulturbærer vedr. omgangsformer, normer, traditioner og kulturarv

 

 

Forældresamarbejdet

Det er værdifuldt at 

  • Forældrene har hovedansvaret for deres barns udvikling
  • Samarbejdet mellem forældre og personale er kendetegnende ved tryghed, åbenhed, tillid, ærlighed og gensidig respekt
  • Personalets samarbejde med forældrene er anerkendende, ressourceorienteret og ligeværdigt
  • Skabe helhed i barnets liv mellem hjem og institution
  • Forældre oplever, at personalet kan lide at være på arbejde og være sammen med deres barn

 Derfor vil vi 

  • Sikre et gensidigt højt informationsniveau
  • Sikre et aktivt forpligtende samspil mellem forældrenes og personalets kompetencer
  • Arbejde for fælles indsats i at støtte barnet i dets udvikling
  • Støtte og vejlede forældre – tage ledelsen ved behov herfor
  • Have et forpligtende og berigende samarbejde med forældreråd og skolebestyrelse

 

 

Personalesamarbejdet

Det er værdifuldt at

  • Personalet arbejder som en faglig helhed – såvel i det enkelte team som i den samlede personalegruppe
  • Personalegruppen har et fælles pædagogisk fundament, der indebærer en forpligtende praksis
  • Der er respekt, værdsættelse, anerkendelse og brug af hinandens forskelligheder, ressourcer og kompetencer
  • Der er mulighed for kompetenceudvikling for den enkelte – personligt som fagligt
  • Der er et fagligt miljø, der sikrer udvikling af personalegruppen
  • Alle føler et fælles ansvar for hinanden og hele huset
  • At tage samt få ansvar
  • Være innovativ, omstillingsparat og fleksibel

 Derfor vil vi

  • Sikre et samarbejde, der består af anerkendelse, åbenhed, ærlighed og loyalitet
  • Være åbne overfor nye ideer / tiltag – forandring og udvikling
  • Sikre et godt psykisk arbejdsmiljø
  • Arbejde for at den enkelte ser egne ressourcer som en nødvendighed for vores fælles arbejdsplads
  • Sikre tryghed og tillid, og give handlefrihed indenfor institutionens fælles mål
  • Sikre at alle er inkluderet i fællesskabet