Skive Kommunes overordnede værdier trivsel – udvikling – ordentlighed danner grundlag for institutionens værdigrundlag og målsætning.
Værdier og mål beskrives efterfølgende ud fra flg. områder:
- Det pædagogiske arbejde
- Personalesamarbejde
- Forældresamarbejde
Det pædagogiske arbejde
Det er værdifuldt at
- Barnet føler sig inkluderet
- Barnet føler sig trygt og anerkendt, støttes i sin udvikling og udvikler selvværd og selvtillid
- Barnet udvikler modvindskompetence
- Barnet indgår i betydningsfulde relationer, hvorved det kan udvikle empati, omsorg og respekt
- Barnet har en hverdag med nærvær, samhørighed og ligeværd
- Voksne er ansvarlige for relationen med barnet
- Voksne og børn er ligeværdige – ikke ligestillede
- Have et helhedssyn på barnets kompetencer, forudsætninger og muligheder
Derfor vil vi
- Skabe et trygt og imødekommende miljø
- Være nærværende voksne, som børnene kan stole på
- Være tydelige voksne, der skaber gode rammer for børnene, hvorfra de kan agere og udvikle sig
- Være gode rollemodeller for børnene
- Være kulturbærer vedr. omgangsformer, normer, traditioner og kulturarv
Forældresamarbejdet
Det er værdifuldt at
- Forældrene har hovedansvaret for deres barns udvikling
- Samarbejdet mellem forældre og personale er kendetegnende ved tryghed, åbenhed, tillid, ærlighed og gensidig respekt
- Personalets samarbejde med forældrene er anerkendende, ressourceorienteret og ligeværdigt
- Skabe helhed i barnets liv mellem hjem og institution
- Forældre oplever, at personalet kan lide at være på arbejde og være sammen med deres barn
Derfor vil vi
- Sikre et gensidigt højt informationsniveau
- Sikre et aktivt forpligtende samspil mellem forældrenes og personalets kompetencer
- Arbejde for fælles indsats i at støtte barnet i dets udvikling
- Støtte og vejlede forældre – tage ledelsen ved behov herfor
- Have et forpligtende og berigende samarbejde med forældreråd og skolebestyrelse
Personalesamarbejdet
Det er værdifuldt at
- Personalet arbejder som en faglig helhed – såvel i det enkelte team som i den samlede personalegruppe
- Personalegruppen har et fælles pædagogisk fundament, der indebærer en forpligtende praksis
- Der er respekt, værdsættelse, anerkendelse og brug af hinandens forskelligheder, ressourcer og kompetencer
- Der er mulighed for kompetenceudvikling for den enkelte – personligt som fagligt
- Der er et fagligt miljø, der sikrer udvikling af personalegruppen
- Alle føler et fælles ansvar for hinanden og hele huset
- At tage samt få ansvar
- Være innovativ, omstillingsparat og fleksibel
Derfor vil vi
- Sikre et samarbejde, der består af anerkendelse, åbenhed, ærlighed og loyalitet
- Være åbne overfor nye ideer / tiltag – forandring og udvikling
- Sikre et godt psykisk arbejdsmiljø
- Arbejde for at den enkelte ser egne ressourcer som en nødvendighed for vores fælles arbejdsplads
- Sikre tryghed og tillid, og give handlefrihed indenfor institutionens fælles mål
- Sikre at alle er inkluderet i fællesskabet